Художниця звинувачує Херсонський музей у зникненні та привласненні робіт

Відома херсонська художниця Тамара Качаленко звинуватила керівництво Херсонського обласного художнього музею ім. Олексія Шовкуненка у фактичній крадіжці її авторської серії робіт “Обличчя війни”. Протягом восьми місяців мисткиня не може отримати ані офіційних документів про передачу 35 робіт, присвячених трагедії на Каховській ГЕС, ані повернути самі твори. Ситуація ускладнюється тим, що фізичне місцеперебування колекції наразі невідоме.

Передача робіт “під чесне слово”
Історія почалася 30 вересня 2024 року, коли художниця передала свою серію робіт “Обличчя війни” до фондів Херсонського художнього музею. Через постійні обстріли міста та небезпечну локацію будівлі музею, що знаходиться в зоні досяжності снайперського вогню, директорка музею Аліна Доценко не була присутня. Приймала роботи головний зберігач фондів Ганна Скрипка.
За словами мисткині, жодних документів, навіть розписки від руки, що підтверджували б факт передачі 35 картин, у той день, 30 вересня, вона не отримала.
Була усна домовленість та плани на виставку в Києві, яка мала відбутися за тиждень. Проте строки змістилися, а мої спроби отримати документальне підтвердження наштовхнулися на стіну, – розповідає Тамара.
Через десять днів після передачі, на запит художниці, головний зберігач надіслала лише порожні бланки документів у форматі .docx – без жодних підписів чи печаток, пояснивши це “невирішеною проблемою з підписами”. Ці бланки залишалися єдиним “підтвердженням” передачі робіт протягом наступних шести місяців.
Попри відсутність документів, роботи з серії “Обличчя війни” були представлені на виставковому заході “Херсон – люди як струни”, що відбувся у листопаді 2024 року.
Односторонній договір та зникнення робіт
Ситуація зрушила з мертвої точки лише сьомого квітня 2025 року – після того, як художниця почала надсилати офіційні звернення до Міністерства культури та інформаційної політики, Кабінету Міністрів, НАБУ та Спеціалізованої антикорупційної прокуратури.
Лише після цього Тамара отримала фотографію договору дарування, підписаного директоркою музею, але без її власного підпису.

Цей договір є юридично нікчемним, – стверджує Тамара. – Він підписаний в односторонньому порядку. Більше того, музей самовільно встановив вартість моєї серії, виконаної у складній техніці гіперреалізму. Я цей договір не підписувала і не погоджувала.
Авторка вважає, що музей, спекулюючи на темі війни та трагедії Херсона, свідомо затягував процес оформлення, щоб безперешкодно користуватися творами. Зараз, за її словами, доля робіт невідома. Керівництво музею повідомляє, що експонати переміщені у “безпечне місце” через обстріли, проте не надає жодної конкретної інформації.
Відсутність належного оформлення протягом восьми місяців наштовхує на думку, що серія ”Обличчя війни” могла бути продана. Фактично мої роботи зникли, а музей їх не повертає, хоча не має на ці картини жодних законних прав, – заявляє мисткиня.
Системна проблема та реакція влади
Художниця нагадує, що проблеми з обліком експонатів у Херсонському художньому музеї існували давно. Ще у 2017 році місцеві ЗМІ писали про “музейний апокаліпсис”, вказуючи на злісне невиконання обов’язків щодо інвентаризації фондів.
На всі звернення до вищих інстанцій мисткиня отримує, за її словами, формальні “відписки” від Херсонської обласної військової адміністрації. У відповідях ОВА посилається на “затримку з оформленням через безпекову ситуацію” і рекомендує звертатися до суду.
Вони радять судитися, хоча в самому договорі прописано, що спори вирішуються в суді лише за умови його підписання обома сторонами. Мій підпис відсутній. Це звичайнісінька крадіжка, яку всіма силами виправдовує Херсонська обласна військова адміністрація, – підсумовує авторка.
На цей момент Тамара Качаленко вимагає негайного повернення своєї серії робіт “Обличчя війни”, оскільки юридичний факт дарування так і не відбувся. Отже, єдиним законним власником залишається вона.
Редакція готова надати можливість Херсонському обласному художньому музею та Херсонській ОВА висловити свою позицію щодо цієї ситуації.
Читайте також:
Що варто знати при купівлі королеви літніх ягід, розповіли вінницькі фахівці
Через напади тварин сотні людей звернулися до лікарень Вінниччини
Яна ТИХОЛАЗ, “СічНьюз”